هوش تجاری BI

1397/07/23

هوشمندی کسب و کار (Business Intelligence) یا هوش تجاری، مجموعه‌ای از نظریات، روش‌ها، فرایندها، معماری‌ها و فناوری‌هایی است که برای تبدیل داده خام به اطلاعات مفید و معنادار استفاده می‌شود. هوش کسب و کار مقادیر بزرگی از اطلاعات را برای شناسایی و توسعه فرصت‌های جدید بکار می‌گیرد. بهره بردن از فرصت‌های جدید و اعمال یک استراتژی اثربخش می‌تواند مزیت بازار رقابتی و پایداری بلندمدت به ارمغان بیاورد.

 

 

هوش کسب‌وکار می‌تواند در مقاصد کسب‌وکاری ذیل بکار رفته و در کسب‌وکار منجر به خلق ارزش شود:

  • اندازه‌گیری برنامه‌ای که سلسله مراتبی از شاخص‌های عملکرد و محک‌زنی مدل مرجع شاخص‌ها ایجاد می‌کند. این فرآیند راهبران کسب‌وکار را در جریان اطلاعات پیشرفت به سوی اهداف کسب‌وکار قرار می‌دهد (مدیریت فرایند کسب و کار).
  • تحلیل برنامه‌ای که فرایندهای کمی برای کسب‌وکار ایجاد می‌کند. هدف این مرحله شناخت تصمیمات بهینه و اکتشاف دانش کسب‌وکار است. برنامه‌های این گروه شامل موارد زیر می‌شوند: داده‌کاوی، فرایندکاوی، تحلیل آماری، تحلیل پیشنگرانه، مدل‌سازی پیشنگرانه، مدل‌سازی فرایندهای کسب و کار، پردازش وقایع پیچیده تعاملی و تحلیل تجویزی
  • گزارش‌دهی/ گزارش‌دهی سازمانی: برنامه‌هایی که زیرساخت‌های لازم برای گزارش‌دهی استراتژیک را در خدمت به مدیریت استراتژیک کسب‌وکار انجام می‌دهند که با گزارش‌دهی عملیاتی متفاوت است. این نوع گزارش‌ها شامل مصورسازی داده، سامانه اطلاعات مدیریتی و پردازش تحلیلی برخط یا اصطلاحا Online analytical processing می‌شوند.
  • تعامل/ سکوی تعامل: برنامه‌هایی که از طریق به اشتراک‌گذاری داده و تبادل اطلاعات الکترونیکی، مناطق مختلف (داخل یا بیرون از کسب و کار) را برای انجام کار کنار یکدیگر می‌آورد.
  • مدیریت دانش: برنامه‌هایی که از طریق استراتژی‌ها و اقداماتشان برای شناخت، خلق، بازنمایی، توزیع و قادر ساختن سازمان به درک بینشها و تجربه‌هایی که دانش واقعی کسب و کار هستند سازمان‌ها را تبدیل به شرکت‌هایی داده پیشران می‌سازند. مدیریت دانش به مدیریت یادگیرند و انطباق تنظیمی منجر می‌شود.

 

برای آشنایی بیشتر با این حوزه و مشاوره درباره راهکارهای عملی هوش تجاری می‌توانید از صفحه تماس با ما با کارشناسان لایف وب ارتباط بگیرید.