آشنایی با مفاهیم و محتوا گراف شبکه انتشار (قسمت اول)

✳️گراف شبکه انتشار:
گراف به صورت کلی دارای دو بخش اصلی می‌باشد:
⭕️گره‌ها یا Node ها که همان افراد حاضر در شبکه اجتماعی هستند.
⭕️ ارتباطات بین آنها یا همان Edge که نشان دهنده رابطه بین افراد در شبکه اجتماعی است.

✳️گراف زیر برای توئیتر انجام شده است.
سه دسته دیتا با استفاده از دیتابیس #لایف_وب تهیه شده است که ظاهراً ربط جدی بهم ندارند:

✍️بخش اول: کاربرانی که روز قبل انتخابات از کلمه “#روحانی” استفاده کرده‌اند.

✍️بخش دوم: کاربرانی که در شکل گیری موج “#رفع_حصر” فعال بوده و در چند روز گذشته آن را توییت کرده‌اند.

✍️بخش سوم: کاربرانی که از هشتگ حمایت از “#سوریه” استفاده کرده‌اند.

✳️این گراف توسط نرم افزار گفی Gephi طراحی شده

👨‍🏫حالا چه موضوعی از طریق این گراف قابل فهم است:

👈۱-مقایسه عینی کاربران و شناسایی سهم هر کدام
در این نمونه، حجم کاربرانی که در مورد حصر صحبت کردند بیشتر از کاربرانی است که در مورد روحانی صحبت کرده‌اند.

👈۲-شناسایی تعداد کاربران مشترک (وجه مشترک کاربران)
در این نمونه می‌توان این چنین تحلیل کرد:
📌 چه وجه مشترکی از کاربرانی که در مورد روحانی تویئت زده‌اند، از هشتگ رفع حصر نیز استفاده کرده‌اند. که نشانگر نزدیکی دغدغه کاربران در این دو موضوع است.
📌 و چه تعداد از کسانی که دغدغه سوریه را داشتند دغدغه روحانی روز قبل انتخابات نیز داشته‌اند.

✍️تحلیل گراف:
یکی از سوالات اصلی در مورد گراف این است چه چیزهایی رو میشه از یک گراف متوجه شد:

۱- وقتی دو نُد به هم نزدیک هستند بیشترین هم پوشانی یال را باهم دارند.

۲- کلاسه نُدهای کنار هم: هر کلاسه از نُد ها که در یک بخش از گراف متمرکز شده اند (تعدادی نُد که در بخشی از گراف کنار هم متمرکز باشد) بیشتر اشتراک ارتباطی خواهند داشت.

✳️گراف زیر برای کانال های تلگرامی بر اساس شبکه انتشار مدیا (عکس، فیلم و…) در ایام انتخابات طراحی شده است

🔸رهگیری بر اساس شناسه پست (فُروارد عادی یا فُروارد مدیا) و از رصد بیش از ۲۷۰هزار کانال تلگرام در دیتا بیس #لایف_وب صورت گرفته است.

📌 دربازه زمانی روز جمعه ۲۲اردیبهشت ۱۳۹۶ همزمان با سومین مناظره انتخاباتی از ساعت ۱۴ تا ۲۴ حدود۱۱۰هزار پست با کلید واژه “قالیباف” “روحانی” “رییسی” “جهانگیری” “مناظره” منتشر شده که از این میان ۱۷ هزار پست در قالب مدیا در بیش از ۳هزار کانال که در مجموع ۸۸ میلیون بازدید داشته است.

حالا چه موضوعی از طریق این گراف قابل فهم است:

👈۱-کانال هایی که بیشترین مدیا مشترک را از روی هم فُروارد کرده اند به هم نزدیک تر قرار می گیرند (همسو ترند).

👈۲-جریان های همسو اصولگرایی مانند کانال فارس،نسیم، دکتر سلام، خبرگزاری دانشجو و… به علت همپوشانی محتوایی در کنار هم قرار گرفته اند .

👈۳- کانال تلگرام رسمی آقای قالیباف نیز که از نظر طیف سیاسی اصولگرا هست در کنار کانال های اصولگرا قرار دارد.

👈۴-از بی نظمی یال ها در بخش اصولگرایان می توان گفت:
✅ ند طلایی (منابع اصلی که بیشترین مدیا از آنها بازنشر شد) وجود دارد که نمایان کننده وجود مرجع تولید محتوا است.
✅اما پیچیدگی گراف در این بخش به علت سلیقه ای بودن در نشر مطلب و نبود شبکه نشر منظم می باشد.

👈۵) جریان های حامی دولت و اصلاحات نظیر ایسنا، ایرنا ، مسیر اصلاح، مملکته و… در سمت چپ و حدودا بالای گراف واقع شده اند، کانال روحانی نیز در این بخش می باشد. این نزدیکی به معنی بازنشر مدیا ها همسو از روی هم می باشد.

👈۶) منظم بودن بخش اطلاحات و حامی دولت از وجود منابع مشخص در تولید و نشر مدیا حکایت دارد.

👈۷) بخش میانی گراف با کانال های درین درین، گیز میز، آخرین خبر و… کانال هایی بودند که در موضع گیری، بینابینی عمل کرده اند و هر دو طیف با آنها مدیا تبادل داشته اند.

محسن فینی‎زاده

نوشته‎ی

محسن فینی‎زاده کارشناس ارشد مدیریت رسانه، علاقه‎مند به تحقیق و پژوهش کیفی در حوزه رسانه و البته علاقه‎مند به تلگرام و توییتر و متنفر از اینستاگرام و فیس بوک... مستند ساز و البته کمی هم شوخ

پاسخ دهید