خانه / آخرین نوشته / دلایل تحریم اسنپ از نگاه کاربران توییتر

دلایل تحریم اسنپ از نگاه کاربران توییتر

گاهی اتفاقات فضای مجازی می‌تواند به چالشی جدی برای کسب‌وکارها تبدیل شود. در آخرین موج فضای مجازی علیه یک برند، کاربران قابل توجهی نسبت به اتفاقی برای یکی از مسافرین اسنپ واکنش نشان دادند و گروه نسبتا بزرگی (بالغ بر ۷۴۰۰ کاربر توییتری) از هشتگ #تحریم_اسنپ استفاده کردند. اما تحریم اسنپ چگونه آغاز شد و دلایل کاربران برای این کار چه بود؟

توییت دردسرساز برای اسنپ (موج مقدماتی)

ساعاتی بعد از توییت یک مسافر مبنی بر «پیاده کردن وی توسط راننده اسنپ به دلیل حجاب بد» در کنار انتشار نام و تصویر راننده، موجی از توییت‌ها حول اسنپ شکل گرفت. در این موج که یکی از چالش‌های بزرگ اسنپ طی ماه‌های اخیر است، در ابتدا کاربرانی خواستار برخورد با راننده شدند.

بعد از ساعاتی، موج دیگری این بار علیه مسافر شکل گرفت که انتشار تصویر و نام راننده را نقض حریم خصوصی راننده می‌دانست. در راستای انتقاد به برخورد اسنپ با موضوع، هشتگ #تحریم_اسنپ، برای اولین بار توسط این گروه از کاربران استفاده شد. 

اگرچه اسنپ در بیانیه‌ای رسمی کوشید ضمن تاکید بر قوانین و دادن حق به راننده، از مسافر نیز دلجویی کند، بررسی‌ها نشان می‌دهد این موضع‌گیری نتوانست اثربخشی چندانی در کنترل موج داشته باشد.

بررسی آماری داده‌های توییتر در موج مقدماتی علیه اسنپ نشان از بازتاب گسترده موضوع میان توییتریست‌ها در ساعات نخست دارد. تا آنجا که میانگین ۴۶۰ توییت درباره #اسنپ، در روز هجدهم خرداد به ۵٫۵۰۰ و فقط تا ظهر نوزدهم به بیش از ۱۶٫۷۰۰ توییت رسیده است. گفتنی است ۸٫۰۵۰ کاربر طی ماه گذشته درباره اسنپ توییت منتشر کردند که ۴۳٪ آن‌ها در دو روز گذشته بوده است.

تعداد توییت‌های #تپسی نیز تحت تأثیر این موج قرار گرفته و میانگین حدود ۴۰ توییت در ماه گذشته برای این برند به ۱۶۵ توییت در روز هجدهم خرداد و ۳۲۰ توییت تا ظهر نوزدهم افزایش یافته است.

همانطور که در نمودار روند انتشار توییت‌های موضوع اسنپ می‌بینید توییت‌ها بعد از جلب توجه عمومی و استفاده از هشتگ #تحریم_اسنپ به نحو قابل توجهی افزایش یافته است:

توییت دردسرساز برای اسنپ (گزارش مقدماتی) / موج تحریم اسنپ در خرداد 98

دلایل تحریم اسنپ از نگاه کاربران توییتر چه بود؟

اگرچه در رسانه‌های مختلف مجازی و حتی صداوسیما به اتفاق پیش آمده برای اسنپ پرداخته شد، سوالی که همچنان درباره موضوع مطرح مانده این است که کاربران چرا اسنپ را تحریم کردند؟

برای پاسخ به این سوال به سراغ توییت‌های هشتگ #تحریم_اسنپ رفته و با نمونه‌گیری از ۲۷۸۰۰ توییت تاثیرگذار و مهم، دلایل تحریم اسنپ را بررسی کردیم.

لازم به توضیح است که تعداد کل توییت‌های #تحریم_اسنپ (صرفا همین هشتگ) بیش از 81600 توییت بوده که کاملا قابل توجه است (این عدد با توییت‌های برخی موضوعات داغ فضای مجازی سال 97 قابل مقایسه است).

بررسی دلایل کاربران برای ایجاد موج توییتری تحریم شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ نشان از حداکثر بودن عامل  حمایت از راننده اسنپ  دارد. تا آنجا که  ۹۱٪  از توییت و ریتوییت‌های منتشر شده حمایت از راننده، نقد رفتار مسافر و نقد برخورد اسنپ با راننده را دلیل تحریم اسنپ عنوان کرده‌اند.

۶٪ توییت‌های موج نیز کم‌کاری اسنپ در حمایت از مسافر و نقد رفتار راننده را دلیلی برای تحریم این شرکت مطرح کردند. سایر موضوعات در اقلیت بوده و تنها ۳٪ توییت‌ها به دلایل دیگر اختصاص داشته است (دلایلی از جمله اعتراض به حجاب اجباری، خدمات بد اسنپ و بیانیه متناقض این شرکت).

دلایل تحریم اسنپ از نگاه کاربران توییتر چه بود؟

لازم به توضیح است  تمام توییت‌های هشتگ #تحریم_اسنپ علیه اسنپ نبوده‌اند. از کل توییت‌های این موج ۶٪ دارای رویکرد حمایتگر به برند اسنپ  بوده و تحریم را نادرست می‌دانستند (۵٪ از کل توییت‌ها نیز رویکرد خاصی نسبت به تحریم نداشته و صرفا به آن اشاره کرده‌اند).

‌ ‌

آمار موج توییتری تحریم اسنپ

در روزهای ۲۲-۱۸ خرداد بیش از ۸۱۶۰۰ توییت با هشتگ تحریم اسنپ منتشر شده است (تا ساعت ۵ بعدازظهر روز بیست و دوم خرداد). تعداد کاربران مشارکت‌کننده در این موج بیش از ۷۴۰۰ کاربر بودند که با توییتهای خود بیش از ۱۷۰ هزار لایک دریافت کردند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *