خانه / آموزش / آشنایی با مفاهیم کلان داده (قسمت دوم)

آشنایی با مفاهیم کلان داده (قسمت دوم)

کلان داده در فضای مجازی
در پست قبلی در موضوع کلان داده، به تعریف #کلان_داده و #تئوری4V پرداختیم که می توانید در این لینک مشاهده کنید.

امروز حجم داده‌های ذخیره‌شده در پایگاه های داده‌ (دیتا بیس ها) Big Data، با سرعت خیره‌کننده‌ای در حال افزایش است. این این حجم از داده ها که عموماً به خاطر تولید و جمع‌آوری داده‌‌ از مجموعه بزرگی از تجهیزات و ابزارهای مختلف مانند گوشی‌های موبایل، حسگرهای محیطی، لاگ نرم‌افزارهای مختلف، دوربین‌ها، میکروفون‌ها، دستگاه‌های تشخیص RFID، شبکه‌های حسگر بی‌سیم و … در سرتاسر جهان روز بروز بیشتر می شود، منبع بسیار خوبی برای تحلیل مسائل مختلف است.

یکی از منابع کلان داده، داده های فضای مجازی است.

⭕️حال می خوایم به فهمی مشخص از #کلان_داده در فضای مجازی برسیم برای همین چند نکته را باهم مرور می کنیم:

1- حجم اطلاعاتی که تا سال ۲۰۰۳ توسط انسان ایجاد شد بیش از ۵ اگزابایت است.

2- امروزه کل حجم تولید شده از اطلاعات تا سال 2003 تنها در عرض 2 روز ایجاد می‌شود. یعنی هرروز بیش از ۲.۵ اگزابایت داده تولید می‌شود.

3- حدود ۹۰ درصد داده‌های موجود، تنها در دو سال اخیر تولیدشده است که این نشان دهنده رشد بالای تولید دیتا است.

4- هر رایانه شخصی حدود ۵۰۰ گیگابایت اطلاعات در خود نگهداری می‌کند و آمارها نشان می دهد در دنیا حدود ۲۰ میلیون رایانه شخصی وجود دارد.

5- همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید در طول 60ثانیه حجم بالایی از اطلاعات در فضای مجازی، مخصوصاً شبکه های اجتماعی تولید می شود، حال اگر آن را در تعداد دقیقه های یک سال ضرب کنید، حجم داده تولید شده از طریق شبکه های اجتماعی در فضای مجازی (در یکسال) حاصل می شود.

🔴حال چند سوال مطرح می شود که قصد داریم در پست های بعدی به صورت کامل به آن ها پاسخ دهیم:

🔹چه حجم از این داده ها مربوط به کاربران ایرانی هست؟
🔹چه استفاده هایی در صنایع و بخش های مختلف تجاری، صنعتی، علمی و بازار یابی می توان از #کلان_داده کرد؟

✅با مراجعه به داده های #پایشگر به این دو سال پاسخ خواهیم داد.
✅بدون شک از اطلاعاتی که در پست های بعدی بدست می آورید شگفت زده می شوید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *